zaterdag 18 mei 2013

Beeky en de granny's

Tjonge jonge zag wat een heen en weer geloop.
Steeds komt er iemand binnen en gaat weer weg met een wit tasje. Zo gek is zo'n wit tasje eigenlijk niet maar het vreemde hier aan is dat ze er niet voor betalen.
Ik moet toch maar even op onderzoek uit gaan naar die witte tasjes. Het lijkt wel op een raar handeltje.

Vanuit mijn plekje op de toonbank loop ik stiekem naar de achterkant van de winkel. Dit noemen ze het atelier. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Nou eerst maar even de tafels en de stoelen bij langs.
Op de tafel ligt eigenlijk alleen maar wat er al een aantal dagen ligt: een boekje met een pen, haaknaald, paar bolletjes wol en iets wat ergens op moet gaan lijken. Maar wat dat moet worden geen idee want ik zie nergens een voorbeeldplaatje of zo liggen. Dan nu maar de stoelen bij langs. Nou ook niets te zien hoor.
Dan zie ik naast een stoel een boodschappenkrat staan. Mijn aandacht wordt er naar getrokken want misschien zit er ook wel iets lekkers voor mij in. Bij de krat aangekomen ben ik toch wel wat teleurgesteld want er zitten helemaal geen lekkere dingen in maar allemaal witte tasjes. Ik ga dan toch maar weer verder zoeken.

Maar....maar wacht eens???........ witte tasjes? daar was ik naar op zoek.
Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en duik op de kop het krat in om goed te kunnen zien wat er in die tasjes zit.
In de tasjes zit een velletje papier met letters en plaatjes en een bolletje wol. Wat gaan ze hier nou toch mee doen zeg. Ik snap er niets meer van.

Als er weer iemand de winkel in komt lopen en vraagt naar zo'n tasje ga ik even iets dichter bij staan om te kunnen horen wat ze er over zeggen.
Ze hebben het over haken van granny squares en over de Vischpoort. Nou wat daar dan toch mee bedoeld wordt? echt geen idee!

Weer komt er een mevrouw binnen. Snel kruip ik op een plekje dicht bij de toonbank zodat ik alles goed kan zien en horen. Deze mevrouw komt een tasje brengen en haalt weer een tasje op. Dat tasje wat ze terug brengt gaat in een blauwe bak. Straks maar eens kijken wat daar nou dan weer in zit.

Als de mevrouw weg is en de kust weer veilig is loop ik naar die blauwe bak in de hoek. Er staat niet 1 bak maar wel 9. Op alke bak staat een nummer. De eerste bak waar ik in kijk is leeg. De tweede bak ook, maar de derde.......... daar zit wel wat in.
Oooooh dit zijn vierkantjes gemaakt van die bolletjes wol. Die noemen ze granny's squares. Ze moeten ook overal weer een moeilijke naam voor bedenken.

Maar goed ik ben en blijf een kat. En wat doet een kat met wol......... juist ja spelen! Dus daar ga ik dan..............


Maar nu ben ik uitgespeelt hoor en erg moe. Snel weer terug naar mijn plekkie op de toonbank.

tot ziens
Beeky van de Beekstraat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten